Bedri Rahmi Eyüboğlu Kimdir?


Reklam



Kısaca Bedri Rahmi Eyüboğlu kimdir?

Bedri Rahmi Eyüboğlu Hayatı – Bedri Rahmi Eyüboğlu Biyografi

Türk ressam ve şair. Geleneksel süsleme ve halk el sanatlarından seçtiği motifleri yapıtlarında başarılı bir bireşim içinde kullanılmıştır.

Görele’de doğdu. 21 Eyül 1975′te İstanbul’da öldü. Ailesinin beş çocuğundan ikincisidir. Trabzon Lisesi’nde okurken 1927′de bu okula resim öğretmeni atanan Zeki Kocamemi’nin öğrencisi oldu. Onun derslerinin etkisi ve okul müdürünün özendirmesiyle 1929′da İstanbul Güzel Sanatlar Akademisi’ne (şimdi Mimar Sinan Üniversitesi) girdi. Burada Nazmi Ziya ve İbrahim Çallı’nın öğrencisi oldu. 1930′da eğitimini bitirmeden ağabeyisi Sabahattin Eyüboğlu’nun yanına Paris’e gitti. Orada André Lhote’un yanında resim çalıştı. Daha sonra evleneceği Rumen asıllı eşi Eren Eyüboğlu ile de burada tanıştı.
Yurda döndükten sonra 1934′te D Grubu’nun dördüncü sergisine otuz resmi ile katıldı. İlk kişisel sergisini de aynı yıl Bükreş’te açtı. 1934′te katıldığı Akademi’nin diploma yarışmasında üçüncü oldu. Bu derece ile mezun olmak istemediği için bir yandan diploma yarışmasına yeniden hazırlanırken bir yandan da bir süre Çerkeş demiryolu yapımında çevirmenlik yaptı Tekel Genel Müdürlüğü’nde çalıştı. 1936′daki diploma yarışmasında Hamam adlı kompozisyonuyla birinci oldu. Aynı yıl Moskova’da düzenlenen Çağdaş Türk Sanat Sergisi’ne katıldı. 1937′de Cemal Tollu’yla birlikte Akademi’nin Resim Bölümü Şefi Léopold Lévy’nin asistanı oldular. Bedri Rahmi birçok ressamın katıldığı CHP’nin kültür programı çerçevesinde resim yapmak için 1938′de Edirne’ye 1941′de de Çorum’a gitti. Bu dönem resimlerinde köy manzaralarıköy kahveleri faytonlu yollar iğde dalı takmış gelinler gibi Anadolu’ya özgü görünümler egemendir.
1940′lardan sonra duvar resimlerine yöneldi. İlk duvar resmini 1943′te İstanbul’da Ortaköy’deki Lido Yüzme Havuzu için yaptı. 1947′de İstanbul’da özel bir atölye ve galeri açtı. 1950′de Ankara’da sanatının o güne kadarki bütün dönemlerini kapsayan bir sergisi düzenlendi. Bedri Rahmi aynı yıl bir kez daha Paris’e gitti ve İnsan Müzesi’nde (Musée de I’homme) ilkel kavimlerin sanatını inceledi. Bu incelemeleri “güzel”in aynı zamanda “yararlı”da olabileceği “yararlı” olmanın “güzel”in gücünü eksiltmeyeceği düşüncesine ulaşmasına yol açtı. Bu düşünce ise onun bundan sonraki sanat görüşünü tümüyle etkilediyönlendirdi.


Reklam



Bir önceki yazımız olan Al Allah'ım kulunu, zapt eyle delini atasözünün anlamı başlıklı makalemizi de okumanızı öneririz.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (ilk Puanı Siz Verin)
Loading ... Loading ...

Cevapla

E-posta adresiniz yayınlanmayacak.

Şu HTML etiketlerini ve özelliklerini kullanabilirsiniz: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>